Wat is PMO?

PMO biedt structuur, overzicht en sturing

Project Management Office

PMO is een breed en constant ontwikkelend vakgebied. PMO staat voor Project Management Office. Het PMO binnen een organisatie is verantwoordelijk voor het mogelijk maken van de sturing van projecten, programma’s en portfolio’s.  Onderstaande benefits tezamen zorgen voor een gestroomlijnd verloop van uw programma of portfolio, betere managementkeuzes en betere resultaten.

Jochien | PMO-consultant

“In mijn rol als PMO vind ik het leuk om mensgericht te werken en te coachen, collega’s in hun kracht te zetten, mijn werk goed te doen zodat andere hun werk nog beter kunnen doen, maar ik ben ook graag de coördinator, organisator en motivator. Ik houd van overzicht en structuur en bied dit ook aan de collega’s waarmee ik samen werk.”

Roger | PMO-consultant

“Als co-piloot van de project-, programma- of portfolio manager zorg ik ervoor dat wij op koers blijven in planning en budget. De basis hiervoor ligt in de maandelijkse voortgangsrapportage(s) en daarvoor schakel ik op diverse niveaus om de juiste informatie te verzamelen. Als PMO’er richt ik mij op het geheel van het project, programma of portfolio, maar kijk ik ook naar de losse onderdelen zoals de processen. Met een kritische blik kijk ik naar bestaande processen met als doel het elimineren van vervelende knelpunten, inefficiëntie en ineffectiviteit. Ook het opzetten van nieuwe processen hoort daarbij. Om dat in goede banen te kunnen leiden zoek ik hiervoor naar logische, goed uitvoerbare en soms creatieve oplossingen met de gebruiker in mijn achterhoofd, de uitvoerder van het proces.” 

Nanou | PMO-consultant

“In mijn rol als PMO ben ik graag de coördinator, organisator en motivator. Ik ben de spin in het web en geef structuur en overzicht aan de eventuele chaos. Ik ben verantwoordelijk voor het ondersteunen en beheren van projectmanagementprocessen, het bieden van de nodige tools en methodes om ervoor te zorgen dat het project op tijd en binnen het budget wordt voltooid, terwijl de kwaliteit van het project gehandhaafd blijft. Daarin ben ik het centrale punt voor projectinformatie en communicatie tussen verschillende belanghebbende, waaronder projectmanagers, teamleden, stakeholders en het hoger management. Als er stress in, of druk staat op het project, kijk ik naar de mens en de planning om tot de beste en meest haalbare oplossing te komen. Ik ben niet alleen verantwoordelijk voor het ondersteunen en beheren van het project, maar ik heb ook een belangrijke rol bij het identificeren en implementeren van verbeteringen en het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden om de projectprestaties te verbeteren. Om bovenstaande tot een succes te brengen, vind ik het belangrijk om op een mensgerichte manier te werken, daarin de hele mens te zien en in hun kracht te zetten.”

Nog verder gaan dan PMO? De Project Analist combineert PMO met analyse.

Lees verder